Het klopt dat het aanrijdingsformulier geen wettelijk verplicht boorddocument is. Zijn gebruik wordt desalniettemin aangeraden om de schaderegeling te versnellen, in de mate dat de betrokken partijen in dit document een eensluidende verklaring afleggen over de omstandigheden van het ongeval: meer is er niet nodig om het vergoedingsproces aan te vatten, zeker als er niet meer dan materiële schade is.
Uiteraard blijft het mogelijk in bijzondere omstandigheden een beroep te doen op de politie, wat overigens verplicht is als er gewonden zijn. De verzekeraars kunnen in dat geval en voor zover nog nodig informatie uit het proces-verbaal gebruiken, wanneer het wordt vrijgegeven. Dat vertraagt de regeling van het ongeval wel.
Belangrijk is om te onthouden dat het aanrijdingsformulier feiten weergeeft en geen toewijzing of erkenning van aansprakelijkheid inhoudt. Het vastleggen van de aansprakelijkheid behoort de verzekeringsondernemingen toe. Het is goed om te weten dat de getekende versie een sterk gezag heeft.
Het invullen van de keerzijde is wenselijk, al gaat het hier in tegenstelling tot de voorzijde niet om een gezamenlijk ondertekende opgave van feiten, maar om een eenzijdige mededeling van nuttige informatie, waaronder een mening over de schuld.

Het zou jammer zijn, indien afgeraden wordt om die nuttige informatie mee te delen, die trouwens geen dubbel gebruik hoeft uit te maken in vergelijking met vaststellingen van de politie.

Er bestaat ook een eigentijdse versie van het aanrijdingsformulier: met de app crashform kunnen de betrokkenen een ongeval gewoon met de smartphone aangeven. Meer info op https://youtu.be/Jl_fyMzoRWs